Compliance: de bomen en het bos
Op het moment dat ik dit schrijf, nadert voor de meeste mensen de zomervakantie. Een tijd van bezinning, ontspanning en hopelijk tot rust komen. De afsluiting van een periode die voor veel corporaties in het teken stond (en staat) van scheidingsvoorstellen, de reactie van de Autoriteit woningcorporaties, gedoe met de jaarrekening en marktwaardering en accountants en bij veel corporaties loopt de implementatie van de administratieve scheiding nog moeizaam… Daarbij moeten we uiteraard niet vergeten dat we dit allemaal doen voor de huurders. En natuurlijk blijft de winkel gedurende de verbouwing ook gewoon open.
Even vakantie… en weer door…
Na de zomer gaan we vrolijk verder. We storten ons weer op meerjarenbegrotingen en we gaan verder met het invullen van de vereisten uit de Woningwet. En uit de Veegwet wonen, uit het Veegbesluit wonen en uit de Veegregeling wonen welke allen per 1 juli 2017 in werking treden.
Maar daarnaast spelen ook andere wettelijke verplichtingen. Hoe zat het ook weer precies met de Wet Ketenaansprakelijkheid? En de Wet Werk en Zekerheid? En welke regels gelden ook weer precies als het gaat om de registratie en vastlegging van bijvoorbeeld loonstroken en jaaropgaven van huurders? En er is sinds 1 januari 2016 een meldplicht datalekken bij de Autoriteit Persoonsgegevens (bestaat die? Ja, echt!). En nu we zo langzamerhand vennootschapsbelasting gaan betalen, welke regels gelden dan eigenlijk? En, en , en…
Een greep uit veel voorkomende problemen in de praktijk:
- Bij het inhuren van zzp-ers wordt niet gekeken of de modelovereenkomsten voldoen
- Er is een USB-stick met huurdersgegevens kwijtgeraakt en dat is gemeld bij de Autoiriteit Persoonsgegevens
- Er worden diensten aan derden verricht terwijl dit niet mag vanuit de Woningwet
- Er zijn nog geen financiële reglementen opgesteld, terwijl dit een verplichting is uit de Woningwet
Meer dan genoeg vragen, dus. Naast kennis van en inzicht in het steeds verder uitdijende oerwoud aan wetten en regels is het ook belangrijk om de risico’s hiervan in kaart te brengen en beheersmaatregelen in te richten. Want leuk of niet, en in goed Nederlands: compliance is a fact of life and here to stay.
Aan de slag?
Finance Ideas Academy kan u hierbij ondersteunen. Wij bieden u ook in 2017 weer op maat gesneden en praktisch toepasbare opleidingen aan om door de bomen het bos te blijven zien. Want het gaat uiteindelijk nog steeds om de huurder…
Bent u in control over alle regelgeving? De Masterclass Woningwet compliance biedt inzicht en overzicht over alle actuele ontwikkelingen en hoe u kunt omgaan met de verschillende aspecten uit de Woningwet. Daarnaast is ook een praktische incompany training Risicomanagement zeer nuttig om met uw eigen organisatie uw compliancerisico te toetsen. Want de huidige complexiteit van regelgeving is groot en van uw organisatie wordt wel verwacht dat u in control bent.
Een incompany opleiding gericht op uw situatie en met eigen praktijkcasus is snel geregeld. Vraag hier een vrijblijvend voorstel aan.