Passend toewijzen en inkomensregistratie: bijsturen nu het nog kan!

Geplaatst op 12 april 2016
Geschreven door
Categorie Algemeen

Het was even wennen, maar het eerste kwartaal passend toewijzen zit er inmiddels op.  U heeft de kaders ingeregeld in uw toewijzingsbeleid en een helder schema opgesteld, dus dat zit wel goed.

Maar weet u zeker of de resultaten voldoen aan de krappe foutmarges (1-3%) van de Autoriteit Woningcorporaties?

De uiteindelijke goedkeuring zal sterk afhangen van de feitelijke uitvoering op de werkvloer

Zowel in onze advisering als tijdens de cursussen van de FI Academy merken wij dat er in de dagelijkse praktijk op de werkvloer nog veel onzekerheid heerst, en er ook regelmatig zaken gewoonweg niet goed gaan. Daarbij gaat het vooral over accuratesse bij dossiervorming, wanneer welke documenten wel of juist niet gebruiken, kennis en rekenkundige juistheid, zoals:

  • Aangiftes of aanslagen IB, wat te doen bij een VGI €0,- of negatief inkomen
  • Ondernemersinkomen:  welke cijfers, welke rapportages wel of niet gebruiken
  • Loonstroken: bepaling van het fiscale inkomen, eindejaarsuitkeringen en incidenteel inkomen

Binnenkort nog een extra uitdaging

Zoals u waarschijnlijk weet ligt er momenteel een wijziging voor op het BTIV, waardoor actuele inkomensgegevens (lees: loonstroken) vaker in de toewijzing betrokken zullen worden.  De eerste analyses geven aan dat het aandeel van actuele inkomensberekeningen zal stijgen van 5% nu naar 15-20% in het komend half jaar. Dit terwijl het lezen en interpreteren van loonstroken als een van de moeilijkste (en foutgevoelige) onderdelen bij inkomenstoetsing wordt ervaren!

U kunt nu nog bijsturen, en wij kunnen u daarbij helpen

Het eerste kwartaal is om, maar er zijn er nog drie te gaan. Een goed moment dus voor een tussentijdse screening, gevolgd door eventuele verbeteringen en leermomenten. Wij hebben inmiddels voor meerdere woningcorporaties pre-scans en reviews verzorgd, en hiervoor een uiterst eenvoudig en betaalbaar traject ontwikkeld dat wij graag aan u ter beschikking stellen. Daarbij is niet alleen aandacht voor de dossiers, maar wordt ook een vlotte, persoonlijke en motiverende feedback gegeven.

Meer weten?

Om te weten hoe we uw organisatie kunnen ontzorgen bij de kwaliteitsborging op inkomensregistratie, kunt u via het contactformulier contact met ons opnemen of direct bellen op 030-232 0480.

Of zoekt u meer kennis rekenen met actuele inkomens of passend toewijzen?

Neem dan deel aan de eerstvolgende cursus Inkomensregistratie: Staatssteun & Passend Toewijzen of neem contact met ons op. Een incompany opleiding gericht op uw situatie en vraagstuk is uiteraard ook mogelijk. Vraag hier een vrijblijvend voorstel aan voor een sessie aan huis.

Auteur

  • Koen Velner
    Koen Velner Senior adviseur woningcorporaties Meer info

Relevante opleidingen

Relevante artikelen

Typ hier uw vraag...

Welke oplossingen zijn er voor het beheer van vastgoed in een (bestaande) dochter?