G&O over geld en idealen: zoeken naar de balans binnen een corporatie
Cunera Bossers-Smit, manager Vastgoed bij G&O geeft in haar functie invulling aan de maatschappelijke opdracht: betaalbare, duurzame woningen realiseren die goed passen in de omgeving. Om onderbouwde keuzes te maken in een onzekere woningmarkt, zette G&O in op financiële scholing voor medewerkers. “Het is fijn dat ik financiële keuzes nu breder en dieper kan voeren binnen G&O. Die gedeelde basis maakt het interne overleg effectiever en helpt om projecten gerichter en toekomstgerichter aan te sturen”.
Van gemeentes en bouwbedrijf naar een corporatie: wat is het verschil?
“Van huis uit ben ik architect/stedenbouwkundige. Waar ik voorheen vanuit de infrastructuur (telecom, nuts, openbare ruimte) samenwerkte met vastgoedpartijen, werk ik nu bewust binnen vastgoed. Mijn ervaring aan de overheidskant als de uitvoerende kant van vastgoed kan ik in mijn huidige baan bij G&O prima gebruiken. Een woningcorporatie is een mix van maatschappelijk werk en een commercieel bedrijf, dat is precies wat ik zocht.”
Hoe kun je je liefde voor het vak kwijt in je managersfunctie?
“Het is vooral de ontwerpende kant die ik terug zie in onze nieuwbouw- en renovatieprojecten. Ik kan dat soort plannen snel lezen. Binnen G&O ben ik verantwoordelijk voor planmatig en groot onderhoud maar ook voor nieuwbouw. Voor mij is dat een mooie mix. Ik vind juist het aspect van inpassing in de omgeving belangrijk. Ik was als architect niet zozeer bezig met het ontwerpen van iconische gebouwen, maar meer met de vraag hoe je iets in de omgeving inpast. Dat gebruik ik nu om onze maatschappelijke opgave vorm te geven: goede en betaalbare woningen bouwen waar onze sociale doelgroep iets aan heeft en die passen in een vaak binnenstedelijke setting. Daar hoort ook navigeren tussen de verschillende politieke belangen bij.”
Geen financiële achtergrond, hoe ga je om met dit onderwerp in je werk?
“Die financiële kant van mijn huidige functies neem ik mee naar de corporatie om daar scherpe vragen over te kunnen stellen. De goede balans houden tussen financiën en vastgoed is belangrijk. Binnen G&O mocht dit nog meer aandacht krijgen. Zo ontstond de wens om die twee onderwerpen dichter bij elkaar te brengen en ben ik de leergang Corporatiefinanciën gaan organiseren als in company.”
“Als corporatie wilden we op die manier proactiever vooruit kijken naar ons vastgoed. Dat is ook nodig want we moeten verduurzamen in het bestaande vastgoed en er komt steeds meer nieuwbouw. Door de onzekerheden op de huidige woning- en bouwmarkt is scherpe keuzes maken des te belangrijker.”
Jullie wilden een in company versie van de leergang. Waarom?
“We wilden de kennis uit de leergang voor een zo breed mogelijk scala aan collega’s beschikbaar stellen. Uit allerlei richtingen meldden zich mensen die meer over dit onderwerp wilden weten. Daarom hebben we gezorgd voor een maatwerk training die een breed publiek bediende. We hebben de groepen daarom ook bewust gemixt laten deelnemen. De meerwaarde daarvan is dat al die collega’s van verschillende afdelingen nu een basis hebben op het gebied van financiën en dat maakt overleg vaak gemakkelijker en constructiever.”
Zie je het ‘constructieve interne overleg’ als de grootste meerwaarde?
“Ja eigenlijk wel. Het feit dat er intern een gesprek over financiële afwegingen op gang kwam heeft de meeste waarde opgeleverd. Collega’s weten nu waar andere (financiële) collega’s tegenaan lopen. Bij het opstellen van de jaarrekening bijvoorbeeld leverden collega’s eerst zonder er verder al teveel over na te denken gewoon hun deel aan. Maar hoe dat precies in het geheel past, wisten ze vaak niet. Nu is dat anders. Je merkt dat ze beter inschatten wat het effect is van hun bijdrage. Daarnaast helpt deze financiële kennis om gerichter te kunnen sturen binnen projecten.”
Leren over sturing en priotisering hebben jullie via de Serious Game gespeeld toch?
“Klopt, dat was een goede tool om te zien wat de financiële effecten zijn van bepaalde keuzes. Zo kwam bijvoorbeeld de casus naar voren dat je als organisatie ergens op moet bezuinigen. Wat betekent zo’n situatie voor de huurders en collega’s elders in de organisatie? Aan welke knoppen kun je dan draaien en wat betekent dat voor de korte en lange termijn voor de organisatie? Je werd echt met de neus op de feiten gedrukt. Dat helpt ons in de toekomst om beter te begrijpen wat de impact is van bepaalde (beleids)keuzes.”
Meer weten over de leergang CorporatieFinanciën?
Wil je meer weten over de inhoud van deze training? Bekijk het programma en de data. Ben je ook benieuwd naar de in company mogelijkheden? Neem contact op voor de mogelijkheden.
Ben je nieuw in de sector of heb je een nieuwe functie? Tijdens de opleiding: Introductie Volkshuisvesting en Financiën krijg je in 3 dagen grip op de wereld van volkshuisvesting én corporatiefinanciën.