“Communiceren over servicekosten is heel belangrijk”

Geplaatst op 8 december 2025
Geschreven door
Categorie Algemeen

Servicekosten zijn een hot item. Ook bij de Huurdersraad Vidomes zien Riet Middelhoek en Haiko Bollee steeds meer vragen binnenkomen over dit onderwerp. “Als Huurdersraad is het belangrijk om er meer van te weten omdat we onze huurders niet voor onaangename verrassingen willen stellen.”

Hoe zijn jullie bij de Huurdersraad terecht gekomen?

“Ik ben sinds 2023 voorzitter van de Huurdersraad Vidomes”. Daarvoor was ik algemeen bestuurslid, zegt Riet Middelhoek. “Na mijn pensionering had ik tijd over en ben ik actief geworden bij de Huurdersraad. Ik zit inmiddels tot over mijn oren in de volkshuisvesting”. Haiko Bollee zit in hetzelfde schuitje als vicevoorzitter die gelijktijdig met Riet aantrad bij de Huurdersraad. “Ik werd actief in de Huurdersraad toen ik klachten had over mijn woning. Ik wilde niet achterover leunen en wachten tot ze werden opgelost. Het begon als licht vrijwilligerswerk maar het is echt wel iets meer dan dat gebleken.” Beiden kennen de onderwerpen waarmee de Huurdersraad te maken heeft goed. Haiko woont vanaf zijn geboorte in een huis van Vidomes en Riet huurt zes jaar bij de corporatie.

Wat is de rol van Huurdersraad?

“De Huurdersraad behartigt beleidsmatig de belangen van de huurders van de ruim 19.000 woningen van de corporatie. Als er klachten zijn van huurders, lopen die in principe via de corporatie. Maar als die procedure vastloopt, kunnen ze bij ons aankloppen. Alle wijzigingen in beleid lopen ook via ons”, zegt Riet over de rol van de Huurdersraad. Haiko vult aan: “We zitten ook bij gemeenten aan bij overleg over de prestatieafspraken. Veel gespreksonderwerpen worden voorbereid in werkgroepen. Deze onderwerpen zijn betaalbaarheid, beschikbaarheid, kwaliteit van communicatie, duurzaamheid en energietransitie, leefbaarheid, huurbeleid, contacten met huurders, huurbeleid, prestatieafspraken en wonen en zorg.”

Is de huurdersraad een realistische afspiegeling?

De Huurdersraad was wel toe aan veranderingen, zeggen beide bestuursleden. “Bij ons aantreden wilden we een realistische afspiegeling van het huurdersbestand in het bestuur hebben. Dat was namelijk niet het geval. De Huurdersraad bestond niet uit de doorsnee huurders. Via een wervingsactie is dat inmiddels recht getrokken en we weerspiegelen nu gedeeltelijk hoe de situatie is”, zegt Riet.

Wat voor vragen komen er voorbij over servicekosten?

Een onderwerp dat Haiko en Riet steeds vaker voorbij zien komen, is servicekosten. Daarbij gaat het om de kosten die op grond van de huurovereenkomst bovenop de kale huurprijs in rekening worden gebracht en betrekking hebben op de levering en diensten vanwege de verhuurder. Neem bijvoorbeeld schoonmaakkosten in een appartementencomplex, onderhoud van de lift, energiekosten, gemeenschappelijke tuin et cetera. “Mensen willen vooral weten of servicekosten zomaar kunnen stijgen? Of waarop ze gebaseerd zijn? En of een vernieuwing in de woning of een nieuwe woning invloed heeft op de hoogte van servicekosten? Een heel scala aan aspecten”, licht Haiko toe.

Hoe ga je om met al die vragen?

Een corporatie moet vooral de communicatie over servicekosten goed in het oog houden, vindt Haiko. “Stel dat verwarmingskosten in de huurprijs zitten en er is tussentijds geen bericht gekomen dat energiekosten gestegen zijn. Dan vragen huurders zich af of en hoe dat kan. Het is dus belangrijk dat de corporatie hen tussentijds informeert over die stijging, zodat ze aan het einde van een jaar niet verrast worden. Communicatie is dus erg belangrijk. Neem huurders mee in wijzigingen van beleid.” Dat kan eventueel ook via de bewonerscommissie, vindt Haiko. “Sommige huurders koesteren wantrouwen richting de corporatie, maar niet richting een bewonerscommissie. Als je die ook betrekt om zaken te verklaren scheelt dat een hoop.”

Wat is jullie belangrijkste eyeopener op dit gebied?

“We hebben als Huurdersraad een in company gevolgd over servicekosten en daar veel van opgestoken”, zeggen Haiko en Riet. “We wisten simpelweg te weinig van servicekosten. We hebben dat onderwerp inmiddels opgepakt en gaan het in een werkgroep bespreken met de corporatie. Het onderwerp staat nu dus veel meer op de agenda. Bovendien is het een onderwerp waarbij er voortdurend vragen zijn. Denk bijvoorbeeld aan tuinonderhoud, glasbewassing, kosten  van een wijkbeheerder/flatcoach et cetera. We hebben geleerd hierover bedachtzamer te communiceren met de huurders”.

Zelf ook meer weten over Servicekosten?

Ben je zelf goed op de hoogte van alle actuele wijzigingen in de wetgeving rondom de servicekosten? Wat mag je wel en niet doorberekenen en belast je alles wel (correct) door? Hoe zit dat nu met de kosten van een lift voor bewoners op de begane grond?

Veel vragen die tijdens de training ‘Afrekening servicekosten’ worden beantwoord. Bekijk het programma en de data.

Relevante opleidingen

Woningwet

Wat leer je?

  • Ins en outs servicekosten
  • Inzicht in verdeelsleutels
  • Wat wel en niet belangrijk is
  • Spelregels bij VvE’s

Relevante artikelen

Start typing and press Enter to search