Home » Opleidingen » Algemeen » Inkomensregistratie: staatssteun en passend toewijzen

Inkomensregistratie: staatssteun en passend toewijzen

Inkomensregistratie: staatssteun en passend toewijzen

Gedegen inzicht in de financiën bij corporaties

Koninklijke NBA 4 PE uur punten

Aandachtspunten voor dossier staatssteun en dossier passend toewijzen

Inkomensregistratie is inmiddels één van de belangrijkste stappen binnen het verhuurproces bij corporaties. Dat is niet vreemd want de gevolgen van onjuiste of onvolledige registratie kunnen zeer verregaand zijn. Van lichte corrigerende sancties tot onthouding van staatssteun. Het laatste betekent er geen aanspraak gemaakt kan worden op WSW borging voor nieuwe financiering, korting op grondposities door gemeenten en saneringssteun vanuit het WSW.

Rekenen met actueel inkomen: steeds vaker, maar niet makkelijk

Bij het toewijzen van een sociale-huurwoning kijkt een woningcorporatie naar het huishoudinkomen van de hoofd- en eventuele medehuurder. Uitgegaan wordt van het ‘verzamelinkomen’ zoals de Belastingdienst dat hanteert. Meestal kan dat met behulp van de Verklaring Geregistreerd Inkomen (voorheen ook wel IB60 of IBRI genoemd), maar steeds vaker moet worden gerekend met actuele inkomensgegevens, zoals loonstroken en uitkeringsspecificaties. Die zijn vaak moeilijk te lezen. Sinds op 1 juli 2016 het nieuwe BTIV van kracht is geworden, komt het toetsen op actueel inkomen nog meer voor.

In de training wordt stilgestaan bij de regelgeving en de belangrijke aspecten rondom inkomensregistratie bij passend toewijzen maar ook bij inkomensregistratie vanuit het staatssteundossier. Tevens is er aandacht voor de verschillen hiertussen. Ook gaan we verder in op het rekenen met actueel inkomen en de zelfstandig ondernemer.

Tijdens de training wordt geoefend met verschillende inkomenssituaties en inkomensbescheiden. Basiskennis en enige ervaring omtrent inkomensregistratie en fiscale inkomensbegrippen is essentieel voor deze training. Daarvoor doorlopen deelnemers voorafgaand aan de opleiding de e-Learning module Inkomensregistratie. Deze blended aanpak geeft deelnemers maximaal rendement.

In deze training leert u in bijzondere situaties het juiste inkomen te registreren en komt u meer te weten over mogelijke aftrekposten en het juiste gebruik van vrijstellingen. Met deze kennis kunt u uw huurders adviseren en een eventuele afwijzing beter onderbouwen.

Handvatten voor grensgevallen

Tijdens deze cursus krijgt u ook antwoord op vragen als: Hoe om te gaan met grensgevallen? Wat zijn de mogelijkheden voor huishoudens met een inkomen boven de grenzen? Ook krijgt u tijdens deze cursus praktische tips om het inkomensregistratie proces bij uw corporatie eenvoudiger en gemakkelijker in te richten. Daarnaast is het mogelijk om eigen praktijksituaties in te brengen.

e-Learning vooraf

Vooraf volgt u onze (korte) e-Learning module Inkomensregistratie. Hiermee doorloopt u de theorie met heldere, interactieve cases. Tijdens de training worden veel praktijkcasussen behandeld.

Praktische informatie

Duur

1 middag (13.00 – 16.30 uur)

Startdata

12 juni 2018 (regio Utrecht)
13 september 2018 (regio Utrecht)
22 november 2018 (regio Utrecht)

Uw investering

€ 350 vrij van btw, inclusief e-Learning en exclusief de kosten voor verzorging en verblijf

Programma
  • Fiscale basisbegrippen en het fiscale systeem (verzamelinkomen, aftrekposten)
  • Actualiteiten toewijzingsregels
  • Loonstroken en overige specificaties ontcijferd
  • Theorie inkomensregistratie

Staatssteundossier

  • Veranderingen in de inkomensregistratie regels per 1 januari 2017
  • Aandachtspunten accountantsprotocol
  • Omgaan met grensgevallen
  • Dossieropbouw

Passend toewijzen

  • Regelgeving rond passend toewijzen
  • Aandachtspunten bij passend toewijzen
  • Omgaan met grensgevallen
  • Dossieropbouw

Rekenen met actueel inkomen

  • Lezen van loonstroken en andere specificaties
  • Uitzonderingen
  • Tips & trucs

Tips om het inkomensregistratieproces gemakkelijker en eenvoudiger in te richten

Praktijk cases
  • Grensgevallen
  • Gewijzigde inkomenssituaties
  • Complexe uitzonderingssituaties
Leerresultaten
  • U kent de aandachtspunten van de accountantscontrole.
  • U bent op de hoogte van de laatste actualiteiten rond inkomensregistratie.
  • U bent op de hoogte van regelgeving rondom passend toewijzen.
  • U kunt het juiste inkomen bij uitzonderingssituaties registreren.
  • U kent de mogelijkheden voor huishoudens met een inkomen boven de inkomensgrens.
  • U weet waaruit het verzamelinkomen bestaat.
  • U kunt loonstroken en andere specificaties lezen.
  • U kunt actueel inkomen bepalen op basis van loonstroken en de meest voorkomende andere specificaties.
  • U kunt klanten adviseren bij lastige inkomenssituaties.
Voor wie

De cursus inkomensregistratie is bedoeld voor helpdeskmedewerkers, verhuurmedewerkers en klantmanagers die in de praktijk te maken hebben met de inkomensregistratie (zowel rond het staatssteundossier als rondom passend toewijzen).

Meer verdieping?

Heeft u al ervaring met inkomensregistratie en zoek u vooral verdieping op complexere eigen situaties met uw eigen team? Dan is de Praktijkcursus Inkomensregistratie misschien voor u de juiste cursus.

Uw docent
  • Floris Regnault
    ir. Floris Regnault Adviseur woningcorporaties Meer info
  • Koen Velner
    drs. Koen Velner Adviseur woningcorporaties Meer info
  • Lesley Zanen MSc
    Lesley Zanen MSc Adviseur woningcorporaties en zorginstellingen Meer info

Relevante artikelen

Neem contact met ons op

Stuur ons een e-mail en wij nemen zo snel mogelijk contact met u op.

Typ hier uw vraag...